Jesus

Hvorfor skjer det så mye mer i Kambodsja enn i Norge?

Det er ikke sjeldent jeg får dette spørsmålet. Man tenker oftest på alle historiene om helbredelse, dødeoppvekkelse og titusner av nykristne hvert år. Det er mulig å besvare spørsmålet på flere måter?

1. Glem ikke alle Herrens velgjerninger

Når vi stiller det sammenlignende spørsmålet så kan det være vi har snevret mirakelbegrepet inn for mye. For de fleste kirker i verden vil det å kunne fortelle om Jesus uten fare for konsekvenser oppleves som et mega mirakel. Å slippe frykt for morgendagen fordi vi lever i et samfunn hvor den som har fått problemer hjelpes av myndighetene er dyptgripende mirakel av et helt samfunn. Å ha tilgang til hele bibelen på et språk jeg forstår er noe mange kristne i verden drømmer om. I mange deler verden kan det å bli oppdaget med en bibel i hånd bety betydelig fare for forfølgelse. Å få leve i et samfunn bygd på verdier preget av Jesu undervisning virker for mange utopisk. Du har for lengst forstått tegningen. Når mirakelbegrepet også inkluderer samfunnsforvandling skjer det pågående mirakler i vårt land. Noe vi for øvrig kan kjempe for gjennom frie valg, gjennom frivillighetens samfunnsbygging og gjennom vår daglige møter med andre mennesker.

2. Super enkel kirke

En annen måte å besvare spørsmålet på er at jeg finner bare en vesentlig forskjell på kirkene i Norge og i Kambodsja. I Kambodsja leser og hører de Guds ord og gjør det. Vår vestlige fare er at vi relativiserer Guds ord gjennom å avvente en personlig overbevisning om at dette også gjelder meg. Jeg venter på mitt personlige kall til misjon, mens Guds ord allerede har bedt oss alle til å gå ut til alle folkeslag, enten de bor i nabolaget eller i andre land.

Likedan så har mange vestlige kristne lagt til sides troen på at Gud helbreder, vekker opp døde, og driver ut det onde. Fordi ingenting skjedde da vi alle bad, har vi lagt aktiv holdning til Matteus 10, 7-8 av. De mangelfulle erfaringene har tatt over talerstolen for Guds ord som sier: "Der dere kommer, forkynn at Himmelriket er nær. Helbred syke, vekk opp døde, rens spedalske og driv ut onde ånder. For intet har dere fått, for intet skal dere gi det videre"

Å se det samme skje i Norge som i Kambodsja er utvilsomt innen rekkevidde om vi vender tilbake til en super enkel kirketekning hvor vi leser Guds ord og gjør det. Flere og flere kristne i Norge lever dette og stadig kommer det rapporter om mirakler og frelse. Min bønn er at jeg må helt enkelt gi videre det Gud har gitt meg. Slår du følge?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s