IMI Kirken

Misjon er tilbake for fullt!

Vi er inne i en tid da misjon er tilbake på sakskartet. Det skyldes vekkelser som skjer stadig flere steder og det skyldes en pendel som snur. En pendel som en gang gikk fra frelse/misjonsfokus til bistandsfokus i vestlige misjonsorganisasjoner og historiske kirkesamfunn og som nå er i ferd med å snu. Du kan ikke i uendelig tid være misjonsutsender uten å faktisk ha et hovedfokus på frelsesdelen av misjon. Fattigdomsbekjempelsen og rettferdighetskampen kan ikke overskygge frelsesdelen av misjonsoppdraget for lenge uten at det blir dyptgående krise. Utvilsomt er begge disse rettferdighetskampene en viktig del av holistisk misjon, men kan ikke bli dominerende fokus på bekostning av å lede folk til tro på Jesus. Vi kan for å snakke imisk ikke erstatte evangelisering med godhet, selv om godhet er av uvirderlig verdi. Det er tankevekkende at pengene som kanaliseres gjennom vestlige misjonsselskap i så stor grad handler om diakoni og ikke frelsesdelen av misjon. Selv om det er Norad e.l. -penger som i stor grad forrykker balansen, så vil hjerte til misjonsfolket gradevis bli på den diakonale delen av misjon. Lenge satte ulike misjonsselskap ord på at frelses delen av misjon ikke solgte slik barnehjemsbarn og skoleprosjekt gjør. Man kan hevde alt man vil at disse to størrelsene går hånd i hånd, noe de bør og skal, men oppdraget som man en gang startet opp med var å hjelpe flere til tro på Jesus. Når alt kommer til alt er evighetsspørsmålet knyttet til tro på Jesus eller ikke tro på Jesus. Her er ethvert misjonsselskaps egentlige identitet og utgangspunkt. Det er et alvor over det hele hvis den ikke-lenger-fattige dør uten Jesus. Denne trenden er i ferd med å snu. Da er også tiden inne for å tenke misjonsstartegier for en ny tid:

Noen spørsmål som er til hjelp for vår del:

Hva gjør du nå Gud?

Gud er allerede i ferd med å nå de folkegruppene som du vurderer innsats i. Hvordan gjør han det? Han gjør det ofte ulikt i møte muslimske grupper versus buddister og hinduer. Han gjør det definitivt annerledes enn hvordan vi selv kom til tro. Anvender vi trosopplæringstenkningen fra eget land som misjonsstrategi, vil vi i liten grad lykkes. Får vi taket i hva Guds ånd gjør, øker vi sjansen for å treffe. Forskning viser f.eks at 80% av alle muslimer kommer til tro på Jesus som Guds sønn uten vestlig utsendinger. Men det de trenger er hjelp til å tolke drømmene og miraklene de har erfart. I buddistiske åndetro kontekst er motorveien inn til troen på Jesus tegn og under som viser at Jesus er sterkere enn alle onde ånder til sammen. Når vi forstår hva Gud gjør så finner vi lettere strategier som fungerer. Slik blir vi heller ikke sittende fast i gårsdagens løsninger, men får bryne oss på reelle utfordringer. En utfordring, når vekkelsen bryter ut, vil være å sette opp lettbeinte, men gode disippelgrupper. Slik at den som er kommet til tro får bli en disippel av Jesus som selv kan gjøre nye til disipler av Ham.

Hva er barrierene?

Hva er det som gjør det å nå denne gruppen vanskelig? Hvordan lykkes i det lange løp? Mulighetstenkning går hånd i hånd med problematisering og risikovurdering. Det blir viktig å få alle utfordringer, motforestilliger og motkrefter på bordet. Ikke for å stoppe prosjektet, men for å utvikle et prosjekt som kan få varig betydning. Broen over til løsninger bygges på pillarene til motspørsmålene. Mulighetstenkning og risikovurdering sammen gir slitesterke løsninger. Her trenges hele det som i ef 4 omtales som femfoldig lederskap. Hyrde og lærer trenges sammen med de fremadstormende evangelister, profeter og apostler.

Hvem slår vi følge med?

Mulighetene som ligger foran oss er enorme og de er for store for oss alene. Uansett hva organisasjon du leder. Det å slå følge med de kristne som allerede finnes i området er første steg. Det er dem som skal trenes til å lede sin egen varige vekst. Likedan i unådde områder. De som blir kristne skal lede sin egen varige vekst. De nasjonale har forrang.

Samtidig er det ulike kirkegrupper i land med en viss etablert kirke. Det å finne sammen med disse blir viktig, men det er en jobb å gjøre i å finne ut om man går i samme retning. Vi spør aldri potensielle partnere hvor de kommer fra, men hvor de vil. Vi baserer ikke vår innsats på hva mangler, men på det vi faktisk har. Samtidig er kulturene vi bærer på det som gir innpass og åpne dører. Når vi har bevisst byttet ut ukulturer med Guds rike kulturer blir vi del av en slagkraft som Gud gir oss i sin nåde. Felles forståelse av hvilke kulturer man bærer er viktig før man slår følge. En liknende prosess er viktig når norske partnere finner sammen i felles løft.

I IMI Internasjonal har vi også begynt å ane gjennom søsterkirkene at vi skal få være bærer av tre elementer: 1. Guds rike kulturene (vitnesbyrd, bibel, helbredelse, profeti, familie, annerkjennelseskultur m.m.) 2. Identitet tuftet på Guds farskjærlighet. (Vi tjener utfra å være høyt elsket, ikke i plikt for å fortjene Guds kjærlighet) 3. Selve redskapet som brukes ( Agenda1, Lederseminar, Impuls, Evangelister, aksjon etc.)

Det er ikke nok med et prosjekt eller et redskap. De to andre elementene er om mulig enda viktigere. Men å være bærer av kulturer koster, fordi vi som gruppe ikke utvikler kulturer uten ensidig fokus over så lang tid at verdier blir til kulturer som etterhvert blir typisk oss. Ikke mange vil betale prisen, men det er verdt det, ja faktisk avgjørende om du vil skape varig vekst . Vi har langt fra hele vettet. Absolutt ingen brodd mot de misjonsselskapene med lengst erfaring. Tvert imot. Vi kunne aldri få være med på det Gud gjør uten at vi har fått lære fra organisasjoner som NMS, Normisjon og Troens Bevis. Alt vi gir ut, har vi fått fra andre og vi famler oss frem. På imiinternasjonal.com kan du følge med hva det fører til av oppturer og nedturer!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s